Een leeg hoofd - Reisverslag uit Riedlingen, Duitsland van fietsenlangsdelimes - WaarBenJij.nu Een leeg hoofd - Reisverslag uit Riedlingen, Duitsland van fietsenlangsdelimes - WaarBenJij.nu

Een leeg hoofd

Door: JB

Blijf op de hoogte en volg

08 Augustus 2019 | Duitsland, Riedlingen

Een paar dagen terug al weer. Maar nog niet vergeten. We rijden het erf op van Frau und Herr Strauss. In die volgorde. Echte klassieke Bayer. Camping in Neustad. Zoals gezegd, we rijden rustig het terrein op en gaan richting ‘Anmelden’. Zetten onze fiets weg en ...... iemand schreeuwt: Oh nein, Oh nein. Sie dürfen das Fahrrad nicht an die Wand stellen. Frau Strauss schreeuwt iets over een mooie bruine muur en speciale fietsbeugels die Jeder muss verwenden om de fiets tegenaan te zetten. En dat ze dat niet voor niks hebben gedaan. Mijn medereiziger kan mij nog net van een assertieve reactie afhouden. Zoals: Frau, ärgern Sie sich nicht so. Ich bin erst zwei Minuten hier. De toon is gezet, maar H wil na een inspannende fietsdag hier een tent opzetten en een helles bier (0,5 L) trinken na een opfrisbeurt. Overigens, ere wie ere toekomt ....de sanitaire voorzieningen zijn hier voortreffelijk.
Na een paar dagen is het voorval al bijna weer vergeten. En is fietsen, zonder enig fysiek of mentaal ongerief, weer gewoon dagelijkse kost.

Elke dag een stukkie fietsen. Niet alleen wij, maar er is een heel peloton onderweg. Ze komen uit alle windstreken. Op weg naar een bestemming in Europa. Allemaal avonturiers met slechts een simpele opdracht. Elke dag van A naar B fietsen. In een zelf gekozen tempo, cadans, ritme. Je kijkt om je heen, groet een ‘collega’, staat even stil bij een bijzonderheid, dan weer asfalt en vervolgens onverhard, een stukkie omhoog en weer naar beneden, putjes, plasjes en stenen ontwijken. Zonder er bij na te denken. Het gaat vanzelf. Simpeler kan een leven niet zijn. Het leven van een vakantiefietser. Als je wat langduriger onderweg bent ontstaat er een soort verandering in je hersenen. De ballast verdwijnt. De oude ballast uit je vorige leven. Heb je ook niet meer nodig. Ik weet niet precies waar en op welke plek in die grijze cellen, maar het is de plek waar o.a. goed en fout, zinvol en zinloos worden bepaald. Je voorkeuren. Zaken die je in je werkzame leven als uitermate belangrijk hebt beschouwd. Nuttige zaken. Zinvol met aantoonbaar resultaat, Zo dachten jij en al je collega’s en was het gangbaar in de branche.

Als je eenmaal bent toegetreden tot de ‘alle dagen feest’ generatie en je fietst oneindig ver en je hoort alleen nog maar het geruststellende monotone geluid van banden op het asfalt, dan kan het zijn dat er in die grijze cellen iets verdrongen of gewist wordt. Dat gaat niet 1-2-3, maar naar verloop van tijd is je hoofd weer echt leeg. Dan kan het ook zijn, dat je onderweg - zoals gisteren - je even weer aan je werkzame leven terug denkt. Dat je een bericht leest, eigenlijk een oproep, om je aan te melden voor een seminar. Een seminar? Ja, een gewone bijeenkomst waar je van elkaar leert of anders gezegd ‘kennis deelt’. Over klantgerichtheid. Belangrijk dus. Wat kun je leren van de (t staat er echt) ....allerbeste .... bedrijven in klantgerichtheid, hoe maken die (let op) .....fans .....van hun klanten. Fans? Je bent fan van Dolly Parton, een voetbalclub, Youp, Freek, Jannes of pak m beet BZN. Maar niet van Coolblue of Mediamarkt. Hou toch op zeg. En wie gaat er naar zo’n bijeenkomst van bedrijfsgoeroes en pissekijkers (toekomstvoorspellers). Ik ben bang, dat de Johan Cruijff Arena te klein is. Kosten: maar 1000 euro exclusief btw.

Ik heb alvast iemand aangemeld. Niet om die iemand daar in de Arena iets wijzer te maken, Ik heb de eigenares van een camping in Neustadt an der Donau aangemeld om haar kennis te delen met andere deskundigen. Aangemeld als spreker. Microfoon heeft Frau Strauss niet nodig, alles volledig a capella. Haar klant-theorie: duidelijk, direct en volgens de regels. Dat zijn de kernwaarden van iedere organisatie.

Over een paar dagen zijn we bij de bron van de Donau. Dat is nog wel even uitzoeken, want ze liggen hier in het zuiden van Duitsland met elkaar in de clinch over de werkelijke locatie van de echte quelle. Als we die hebben gevonden, dan delen wij die kennis met jullie. En voor de visliefhebbers. Daar, in Donaueschingen, schijn je de allerbeste en lekkerste forel te kunnen eten van de hele wereld. En dat hebben we uit zeer betrouwbare bron. Van iemand met kennis van zaken, een fijnproever.

  • 12 Augustus 2019 - 09:52

    Arend:

    Ik ben ook van de generatie “ alle dagen feest” en ik deel je inzicht inzake de waarde van seminars. Ik heb ze ook bezocht en ook voor 1 dag zoveel geld uitgegeven van het ‘scholingsbudget’ doodzonde! Maar dat is het inzicht dat ik nu pas heb. Frau Strauss wist het al. Ik was manager. Een volstrekt nutteloze diersoort. Lees de volgende anekdote en je hebt hem

    Een man in een luchtballon is verdwaald. Hij zakt wat en ziet een vrouw op de begane grond lopen. Hij roept haar toe: ‘ ik heb vrienden beloofd over een uur bij hen te zijn, maar ik heb geen idee waar ik nu ben’ De vrouw roept terug: U bevindt zich in een ballon op ongeveer 10 meter boven de begane grond. U zit tussen de 51en 52 graden noorderbreedte en tussen de 5 en 6 graden westerlengte. ‘ U bent informaticus’, zegt de man. Inderdaad, hoe weet u dat? , vraagt de vrouw
    ‘ Wel, zegt de man, ‘u heeft mij en technisch perfecte uitleg gegeven, maar ik weet niet wat ik met die informatie moet doen en heb nog steeds geen idee waar ik me bevind, in alle eerlijkheid, u hebt me niet veel geholpen en u hebt mij bovendien nog eens kostbare tijd doen verliezen’
    ‘ En u bent manager neem ik aan? antwoordt de vrouw
    ‘ Klopt, hoe weet u dat?
    ‘Wel, u weet niet waar u zich bevindt, noch waar u naar toe moet. Een grote massa lucht heeft u gebracht waar u nu bent. U heeft een belofte gedaan waarvan u geen idee had hoe u die moest nakomen en u verwacht dat mensen die onder u staan, uw problemen gaan oplossen. Het feit is dat u in precies dezelfde situatie zit als vijf minuten geleden, alleen is het nu opeens mijn fout’

    Andere mensen lastig vallen en zonodig opjagen. Godzijdank ben ik uit die ratrace. Het zonnetje schijnt weer. Ik ga brandhout zagen van de appelboom die is omgewaaid. Krijg je ook een leeg hoofd van en een voldaan gevoel!
    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Riedlingen

Van Katwijk naar Constanta

D

Recente Reisverslagen:

11 Oktober 2019

Een leeg hoofd - deel 2

11 Augustus 2019

De Bron

08 Augustus 2019

Een leeg hoofd

05 Augustus 2019

Vertrekken en terugkeren

02 Augustus 2019

Koerswijziging

Actief sinds 09 Juni 2019
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 2467

Voorgaande reizen:

09 Juni 2019 - 31 December 2019

Van Katwijk naar Constanta

Landen bezocht: